Nastava

PISATI …

Stari Latini su govorili: „Ab assuetis non fit passio“, čoveka ne uzbuđuje ono što je često. Današnju decu ne često, već najčešće možemo zateći za računarom, mahom zaokupljne nekom igricom ili na Internetu. Rad u osnovnim programima, za obradu teksta i slike, u glavnim crtama veoma rano upoznaju i kada planom i programom predviđeni časovi traže obradu ovih sadržaja kroz klasične školske lekcije, mahom su nezainteresovani za ponavljanje poznatih stvari. Šta učiniti da ono što je često bude uzbudljivo?

od malih noguProgram tehničkog i informatičkog obrazovanja značajan broj časova, šesnaest u svakom razredu, opredeljuje za rad na računaru. U petom učenici treba da se osposobe da koriste najjednostavnije programe za obradu teksta i slike. Većina đaka zna da uđe u Word i da crta u Paint-u. Zato im je i provokativno kada se zahteva korišćenje WordPad-a i Notepad-a. To je nešto novo i zanimljivo, bez obilja alata koje karakteriše Word, posebno noviji. Želeći da budu poput starijih, retko koriste u pisanju ćirilicu, već „šišanu“ latinicu; pišu srpski jezik engleskim alfabetom. Upotreba velikog slova je veoma često ignorisana; ne iz neznanja pravopisa nego zbog toga što je to odavno postalo podrazumevano na društvenim mrežama. Nažalost, i  odrasli, akademski obrazovani, a kako ne bi deca, nakon tačke ne ispisuju prazno znakovno mesto. I još mnogo toga. Zato, časove treba dobro osmisliti.
u wordpedu
Vežba rada u WordPad-u i/ili Notepad-u, koristili smo obično prvi, učenicima je zanimljiva kada im se diktira kratka narodna pesma, uspavanka. Prvo moraju da odaberu srpsku ćirilicu, jer su računari uglavnom podešeni na englsku latinicu. Potom sledi lagano diktiranje pesme. Tekst se jasno, razgovetno, reč po reč izgovara, nema ga ni projektovanog, ni u radnom listu već se zahteva pažljivo slušanje nastavnika i snalaženje na tastaturi.

Tekst pesme je:tekst

Za svučni zapis kliknite na link https://voicethread.com/share/4148228/

Kao što vidimo, otpročinjemo veliki slovom, korišćenjem Shift-a, na kraju je zarez i diktira se prelazak u novi red pomoću Enter-a. Tu su i ostali znaci interpunkcije, pa i zvezdica kao fusnota. Diktira se svaki red, lagano i uz ponavljanje koje određuje tempo rada učenika; nastavnik stalno prato rad kako bi svi uspeli da stignu. Naizgled laki maleni tekst od svega tridesetak reči zahteva u većini odeljenja oko dvadeset minuta rada nakon kojeg sledi vidno zadovoljstvo učenika urađenim poslom. Jedna učenice se čak zapitala da li je na času srpskoj jezika ili tehničkog obrazovanja.pisemo… CRTATI

Pisali smo i našli način da i taj „smorni“ posao bude zanimljiv. Sada je zadatak još nezgodniji: još „od malih nogu“, još dok nisu ni znali slova, uz veliko oduševljenje baka i deka („Da vidiš samo kao moj/a unuk/a sve zna oko kompjutera, kako crta i pritiska tamo te dugmiće, ljubi ga/je deda/baba!“) crtali su u nekom programu, najčešće Paint-u (Bojanka).

Luka LakovićŠta dalje? Krenimo iz programa za obradu teksta u program za crtanje. Ali, ostanimo i dalje u tekstu. Sledi zadatak da svako u WordPad-u napiše nešto o sebi: kako se zove, u koji ide razred, koji mu je hobi, kućni ljubimac … Kada je tekst završen, pregledan i ispravljene, veoma izvesne, greške u pisanju, ali i pravopisu, tada ga treba selektovati, kopirati i preći na radnu površinu Paint-a. Obojena po volji, spremna je da se na nju prenese, nalepi, kopirani tekst. Treba mu naći položaj i potom malo ukrasiti nekim od alata i dostupnih oblika (Shapes). Biće tu munja, srca, šarenih tačkica raznih sprejeva …

Na kraju, crtamo, ali šta? Napravićemo slovaricu. Svako od učenika će nacrtati slova svojih inicijala i uz/ispod njih nacrtati predmet koji počinje tim slovom. Neki će odabrati da crtaju slova, nekima će biti zanimlivije da slova budu u ispisu teksta izborom lepog fonta … I crtež može biti rukom nacrtan, a mišem se dosta teško crta u tom uzrastu, ali i ne mora. Ako se obezbedi folder sa zanimljivim sličicama maca, kuca, leptira, ptica … može se preneti uz slovo. Naravno, sličice su odabrane tako da budu prevelike što zahteva smanjivanje da bi stale na pravo mesto i rad bio dobar.

Jelena MiletićErvin - monitor

 

I tako, uz dovoljno ideja, nastavničke inventivnosti, spremnosti da se bude „IC teacher“, iako veoma često za računarom, učenici uzbudjeno i zainteresovano plove informatičkim vodama, uviđajući da se u toj zagonetnoj spravi ne nalaze samo igrice, četovanje, društvene grupe …

Advertisements

Mesto za komentar. Hvala!

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )

Повезивање са %s